سوسن عارضی؛ بهمن سعیدپور؛ محمدرضا سرمدی؛ بهمن زندی
دوره 1، شماره 3 ، بهمن 1397، ، صفحه 49-58
چکیده
مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر چندرسانه ای آموزشی بر میزان یادگیری واژگان زبان انگلیسی دانشجویان انجام شد. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و در شیوه و روش اجرا جزء مطالعات تجربی است. در این پژوهش از طرح چهارگروهی سولومون با پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نورکرمانشاه ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر چندرسانه ای آموزشی بر میزان یادگیری واژگان زبان انگلیسی دانشجویان انجام شد. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و در شیوه و روش اجرا جزء مطالعات تجربی است. در این پژوهش از طرح چهارگروهی سولومون با پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نورکرمانشاه بودکه درس زبان تخصصی را در طی ترم تحصیلی داشتند. از بین آن ها با استفاده از نمونه گیری در دسترس 60 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت سنجش میزان یادگیری دانشجویان از آزمون محقق ساخته استفاده شدکه اعتبار آزمون با استفاده از روش کودر ریچاردسون معادل82./. اعلام شد. برای انجام محاسبات آماری از نرم افزار spss و برای بررسی فرضیه ها ی پژوهش از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد بین میانگین نمرات گروه های آزمایش وکنترل، در مولفه های دیداری، نوشتاری، شنیداری وگفتاری تفاوت معنی داری وجود دارد اما اثر پیش آزمون و همچنین تعامل پیش آزمون و گروه معنی دار نمی باشد. همچنین نتایج نشان دادکه مشارکت فراگیران در تمرین های آموزشی، ضمن هموار کردن راه در فعال کردن دانش اندوخته فراگیران، به آنان در تداعی گذشته و آینده کمک می کند. این یافته ها در نهایت تاثیر چند رسانه ای آموزشی را بر میزان یادگیری واژگان زبان انگلیسی دانشجویان تایید می کند و می تواند درکنار سایر روش های مداخله ای به کار گرفته شود.